پیچ پانل کناف

پیچ پانل کناف

امروزه در کناف کاری از انواع مختلف پیچ پانل کناف استفاده می‌شود هنگامی که با پانل کناف کار می‌کنید، داشتن پیچ‌های مناسب برای پرداخت تمیز و ایمن بسیار مهم است.پیچ‌ها پرکاربردترین عنصر برای سازه‌های کناف و نصب آن هستند و اکثر افرادی که با این پیچ‌ها کار می‌کنند از آن راضی هستند زیرا در کمترین زمان ممکن و بدون خرابی می‌توانند کار خود را به بهترین نحو انجام دهند.

انواع مختلفی از پیچ‌ها برای کار با پانل کناف وجود دارد از پیچ‌های فلزی رزوه‌ای ظریف برای ناودانی‌های فلزی گرفته تا پیچ‌های درشت نخ برای چوب، موارد مختلفی را بررسی می‌کنیم که باید هنگام انتخاب پیچ‌های پانل کناف مناسب به دنبال آن باشیم.

پیچ پانل کناف چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، پیچ پانل کناف به طور خاص برای چسباندن تخته گچ بر روی فلز یا چوب طراحی شده‌اند و به طور معمول، پیچ‌های پانل سبک و دارای رزوه‌های عمیق‌تری هستند که به پیچ‌ها کمک می‌کنند تا در جای خود در برابر پانل کناف بمانند.با این حال، پیچ‌های پانل خود در طیف گسترده‌ای از انواع موجود هستند که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

انواع پیچ‌های پانل کناف

اگر به دنبال پیچ‌های پانل کناف باشید، متوجه خواهید شد که طیف گسترده‌ای با ویژگی‌های مختلف در دسترس است، هنگام خرید پیچ پانل ، باید به چند ویژگی توجه کنید:

نخ درشت یا ریز

بوگل یا سر ویفر

دسته‌بندی شده یا بدون تراز

فسفات (سیاه) با روی (نقره)

پیچ نوک‌تیز

پیچ سر مته‌ای

پیچ‌های پانل کناف نیز در طول‌ها و گیج‌های مختلفی وجود دارند طول و اندازه‌ای که استفاده می‌کنید به تخته گچ و مواد ثابت (چوب یا فلز) بستگی دارد.

پیچ‌های درشت در مقابل پانل کناف

یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید، رزوه پیچ است یک نخ درشت پهن‌تر است و نخ کمتری دارد، درحالی‌که یک نخ ریز محکم‌تر است اینکه آیا شما به پیچ درشت یا رزوه‌ی پانل کناف نیاز دارید تا حد زیادی به موادی که گچ تخته را به آن پیچ می‌کنید بستگی دارد:

پیچ رزوه درشت مورد استفاده هنگام پیچیدن به چوب.

پیچ رزوه ریز ایده آل برای پیچاندن پانل کناف به فلز.

پیچ سرپیچ یا ویفر؟

پیچ سر باگ رایج‌ترین است و برای پانل کناف توصیه می‌شود سرهای بوگ­ها به صورت متلاشی شده‌اند و هم‌سطح با گچ تخته قرار می‌گیرند و روکش عالی ارائه می‌دهند.پیچ‌های سر ویفر معمولاً برای ساخت سیستم‌های قاب دیوار یا سقف فلزی استفاده می‌شود و برای محکم کردن گچ تخته استفاده نمی‌شود.

تفاوت بین پیچ‌های پانل کناف جمع‌آوری‌شده و طبقه‌بندی نشده

تفاوت بین پیچ‌های کولیت شده و بدون تراز در خود پیچ‌ها نیست، بلکه در نحوه چیدمان آن‌ها است.

پیچ‌های دسته‌بندی ‌شده آن‌هایی هستند که به‌صورت ردیفی به هم متصل شده توسط پلاستیک فروخته می‌شوند و طراحی شده‌اند تا به یک پیچ‌گوشتی تغذیه خودکار وارد شوند این‌ها محبوب‌ترین در بین پیمانکاران هستند زیرا امکان تعمیر سریع و آسان را فراهم می‌کنند.از طرف دیگر، پیچ‌های دسته‌بندی نشده به گونه‌ای عرضه می‌شوند که می‌توانند بدون پیچ‌گوشتی مخصوص تغذیه خودکار استفاده شوند اگر فقط مقدار کمی از گچ تخته برای تعمیر وجود داشته باشد، این پیچ‌ها می‌توانند مفید باشند.

پیچ‌های دیواری سیاه

احتمالاً متوجه خواهید شد که برخی از پیچ‌ پانل کناف نقره‌ای هستند در حالی که برخی دیگر سیاه هستند این به پوشش‌های مختلف مربوط می‌شود.پیچ‌های پانل کناف مشکی دارای پوشش فسفات هستند که از زنگ‌زدگی محافظت می‌کند پیچ‌ پانل کناف فسفاته معمولاً با رزوه‌ای درشت عرضه می‌شود و معمولاً هنگام پیچاندن پانل کناف به چوب استفاده می‌شوند.پیچ‌های دیواری نقره‌ای معمولاً با روی پوشانده می‌شوند که مقاومت در برابر خوردگی را نیز فراهم می‌کند به طور کلی، از آن‌ها برای پیچ کردن فلز استفاده می‌شود.

پیچ نوک‌تیز

این پیچ دارای یک سر تخت و چهارسو هست که بدنه آن رزوه شده و نوک‌تیز است. این پیچ به دلیل آن‌که در زمان نصب نیازی به حفاری و سوراخ‌کاری ندارد جز پیچ‌های خودکار به‌ حساب می‌آید. این پیچ اتصالی محکم و عملکرد بسیار خوبی دارد و برای بازو بسته شدن از یک پیچ‌گوشتی چهارسو استفاده می‌شود.

این پیچ پانل برای اتصال سازه‌هایی با ضخامت تا 0.7 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این پیچ در دکوراسیون رایج است و در اتصال آن از هیچ مهره و واشری استفاده نمی‌شود و زمانی که برای یک سمت اتصال نیاز داریم مورد استفاده قرار می‌گیرد این پیچ دارای سایزهای مختلف با ابعاد و اندازه‌های معینی است.

این پیچ برای اینکه بتواند استحکام خوبی در اتصال داشته باشد دارای رزوه‌های شارپ و تیز هستند. جنس پیچ کناف نوک‌تیز از فولاد کربنی است ولی به جهت اینکه فولاد مقاومت محیطی کمی دارد این پیچ‌ها با سیاه‌کاری پوشش داده می‌شوند.

در زمان خرید این پیچ حتماً به سایز مورد نیاز خود توجه کنید زیرا هر سایز می‌تواند وزن معینی را تحمل کند.

پیچ سر مته­ای

پیچ کناف سر مته­ای در اتصال‌های کناف نماهای ساختمان و حتی در ساخت ماشین‌آلات و پل‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پیچ مانند اسمش سری به مانند مته دارد و دارای بدنه‌ای رزوه شده و شیار چهارسو است این پیچ هم جز پیچ‌های خودکار محسوب می‌شود و به‌طور مستقیم وارد محل اتصال می‌شود.

برای اتصال این پیچ ابتدا محل آن مشخص‌شده و پیچ در مته قرار می‌گیرد و وارد محل اتصال می‌شود. جنس این پیچ از پایه‌های مختلف فولاد تهیه می‌شوند و به همین جهت دارای استحکام کششی و مقاوم به سایش هستند اما در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی ضعیف می‌باشند همین امر باعث شده تا آن‌ها را با گالوانیزه پوشش بدهند که کاربرد این پیچ‌های سیاه‌کاری شده نسبت به مابقی پیچ‌ها بیشتر است.پیچ سر مته‌ای استاندارد دارای ابعاد و اندازه‌های مشخصی است که شما باید متناسب با کاربردتان آن را انتخاب نمایید. این پیچ پانل برای اتصال سازه‌هایی با ضخامت بیشتر از 0.7 میلی‌متر و کمتر از 2.25 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان مثال هنگامی که پانل شما ضخیم است باید از پیچ‌های ضخیم‌تر استفاده شود.

پیچ پانل کناف در برندهای مختلفی ازجمله MAX، RED HIT و SSB تولید می‌شوند و هر کدام از این برندها مربوط به اتصالات مختلفی است برند مکس برای نصب کناف، برند رد هیت جهت اتصال به سطح های فولادی، فلزی و بتنی و برند SSB هم برای اتصال سازه های فلزی، سازه به سازه و سقف کاذب به کار برده می شود.

این پیچ‌های پانل در انواع مختلفی ازجمله:

  • اتصال پنل به سازه
  • اتصال سازه به سازه
  • پیچ سازه به سازه سر مته­دار
  • میخ مهاری فولادی سقفی
  • و…

وجود دارند و شما می‌توانید نسبت به پروژه خود پیچ مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

آشنایی با انواع پیچ‌ها

انواع مختلفی از پیچ‌ها وجود دارد که می‌توانید برای مشاغل مختلف خریداری کنید پیچ‌های مختلف دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند، ازجمله:

  • شکلسر: برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از فرورفتگی پیشخوان، سر برآمده، سر صاف و غیره
  • انواع مختلف رزوه: تنوع اصلی رزوه‌های درشت و رزوه‌های ظریف هستند، اما این‌ها شامل پیچ‌های تک رزوه و پیچ‌های رزوه‌ای دوبل نیز می‌شوند.
  • نقطه پیچ: این شامل انواع مختلفی از نوک‌تیز، نقطه صاف و خود حفاری است.
  • موادوپوشش‌ها: معمولاً پیچ‌ها از فولاد، فولاد ضدزنگ یا برنج ساخته می‌شوند اما می‌توانند پوشش‌هایی مانند روکش روی و پیچ‌های گالوانیزه نیز داشته باشند.
  • نوع درایوپیچ: درایوهای سرپیچ مختلفی وجود دارد بااین‌حال، رایج‌ترین آن‌ها شکاف دار، فیلیپس، پوزی و گاهی اوقات تورکس هستند.
  •  اندازه و طول پیچ‌ها:یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید اندازه و طول پیچ‌ها است بدیهی است که بین پیچ 20 میلی‌متری و پیچ 100 میلی‌متری تفاوت زیادی وجود دارد.

ویژگی‌های اصلی پیچ کناف کاری چیست؟

پیچ پانل کناف به دلیل طراحی و ویژگی که دارند بهترین پیچ برای گچ کاری هستند ویژگی‌های این پیچ‌ها را می‌توان در زیر مشاهده کرد:

  • شکل سرپیچ: این پیچ‌ها دارای سر برآمدگی هستند که نوعی از پیچ‌های متحرک است.
  • قسمت زیرین هد برخلاف حالت مستقیم در پیچ پیشخوان استاندارد خمیده است این باعث می‌شود برای مواد نرم‌تر مناسب‌تر باشد طراحی به پیچ اجازه می‌دهد تا به‌ راحتی با گچ تخته تمام شده همسطح شود.
  • به عنوان یک قانون کلی، هدف شما این است که پیچ‌ها در حدود 1-2 میلی‌متر زیر سطح تمام شوند این باعث می‌شود که آن‌ها راحت‌تر پر شوند و روی آن‌ها بچرخند.
  • نوع رزوه پیچدرایوال: پیچ‌های دیوار‌های گچی، پیچ‌هایی با رزوه درشت هستند نخ درشت آن‌ها را برای پیچاندن چوب ایده آل می‌کند، پیچ‌ها خیلی سریع به داخل کشیده می‌شوند و یک چسب محکم و ایمن برای تخته‌های گچی ایجاد می‌کنند.
  • نقطه پیچ: این پیچ‌ها دارای نوک‌تیز هستند این ویژگی آن‌ها را قادر می‌سازد تا سریعاً به چوب بروند.
  • مواد و پوشش پیچ‌های دیوار‌های گچی: این پیچ‌هااز فولاد شکننده سخت شده با پوشش فسفات ساخته‌ شده‌اند آن‌ها عمدتاً برای چوب نرم طراحی شده‌اند و اغلب هنگام استفاده برای تثبیت در مواد سخت‌تر می‌شکنند.پوشش فسفات از خوردگی محافظت می‌کند و همین امر از رطوبت موجود در چوب محافظت می‌کند.
  • نوع درایو پیچ درایوال: پیچ‌های دیوار گچی از درایو فیلیپس استفاده می‌کنند این امر خطر کشیده شدن پیچ‌ها را از طریق تخته گچ کاهش می‌دهدپیچ‌های محرک فیلیپس زمانی که تحت مقاومت قرار می‌گیرند، معمولاً بیرون می‌آیند.

پیچ‌ پانل کناف چه اندازه‌ هستند؟

همان ‌طور که از نام آن پیداست، پیچ‌های پانل طوری طراحی شده‌اند تا یک ایمنی طولانی مدت را داشته باشند. انواع مختلفی از این پیچ‌ها وجود دارد که هر کدام شایستگی خاص خود را دارند رایج‌ترین انواع این پیچ‌ها عبارتند از:

پیچ‌های درشت پانل کناف

پیچ‌های پانل کناف

پیچ‌های خود حفاری

پیچ‌ پانل در چندین طول مختلف وجود دارند این محدوده بین 25 تا 75 میلی‌متر است و اندازه‌ای که انتخاب می‌کنید به شغل شما بستگی دارد.

به عنوان یک قاعده کلی، شما باید حداقل 25 میلی‌متر را به چوب در دیوارها ثابت کنید و این برای گچ تخته روی سقف باید طولانی‌تر باشد، استفاده از پیچ‌های 50 میلی‌متری پانل کناف برای نصب تخته‌ها به سقف بسیار رایج است.

پیچ‌های پانل کناف با رزوه درشت در اندازه‌های زیر موجود است:

طول * قطر

x 32mm 3.5mm

3.5mm x 38mm

3.5mm x 42mm

4.2mm x 75mm

آن‌ها همچنین به عنوان پیچ‌های درشت روکش شده، 25 – 75 میلی‌متر، بسته 1000 در طول‌های زیر موجود هستند:

25 میلی‌متر

30 میلی‌متر

35 میلی‌متر

45 میلی‌متر

50 میلی‌متر

55 میلی‌متر

75 میلی‌متر

پیچ‌های پانل کناف با رزوه ریز

این پیچ‌های سخت‌گیر و بادوام به‌عنوان ایده‌آل برای تثبیت تخته گچ بر روی قاب فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که پیچ نیازی به نفوذ در گل میخ‌های فلزی ندارد، پیچ‌های پانل کناف با رزوه ریز با حداقل طول در دسترس هستند.

پیچ‌های پانل کناف با رزوه خوب در اندازه‌های زیر موجود است:

طول * قطر

3.5mm x 25mm

3.5mm x 32mm

3.5mm x 38mm

3.5mm x 42mm

3.5mm x 45mm

3.5mm x 50mm

3.5mm x 55mm

3.5mm x 60mm

4.2mm x 65mm

4.2mm x 75mm

4.8mm x 100mm

4.8mm x 125mm

آن‌ها همچنین به عنوان پیچ‌های پانل کناف با رزوه ریز در طول‌های زیر موجود هستند:

25 میلی‌متر

35 میلی‌متر

45 میلی‌متر

پیچ‌های پانل کناف خود مته

برخلاف پیچ‌های قبلی که ذکر شد، پیچ‌ پانل کناف خود مته به ‌طور خاص طراحی شده‌اند تا تخته گچ را به سیستم‌های مسیر و مسیر سقفی سنگین‌تر ثابت کنند آن‌ها در اندازه‌های زیر موجود هستند:

طول * قطر

3.5mm x 25mm

3.5mm x 32mm

3.5mm x 38mm

3.5mm x 42mm

3.5mm x 50mm

3.5mm x 55mm

4.2mm x 75mm

4.8mm x 100mm

نکته کلیدی که هنگام انتخاب پیچ‌های تخته گچ باید در نظر بگیرید این است که تخته گچ را به چه چیزی تعمیر می‌کنید همچنین توجه داشته باشید که از چه ابزاری برای کار استفاده می‌کنید. اگر قصد دارید از یک پیچ‌گوشتی تغذیه خودکار استفاده کنید، مطمئن شوید که گزینه‌ی ترکیبی پیچ انتخابی خود را انتخاب کرده‌اید.

بهترین پیچ پانل کناف کدام است؟

پیچ‌ پانل کناف با رزوه ریز به طور خاص برای سیستم‌های میخ فلزی و سقف طراحی شده‌اند آن‌ها یک نوک‌تیز دارند، به این معنی که می‌توانند بدون پیش سوراخ کردن، مستقیماً به میخ‌های فلزی پیچ شوند.

رنگ این پیچ‌ها نقره‌ای است، زیرا پوشش فسفاتی مشابه پیچ‌ پانل کناف استاندارد ندارند با این حال، آن‌ها فولاد کربنی و مقاوم در برابر خوردگی هستند. معمولاً این نوع پیچ در محیط‌های تجاری که در آن سیستم‌های سقف و دیوار فلزی بزرگ نصب می‌شود، بیشتر رایج است.

استفاده از پیچ‌ پانل کناف با رزوه خوب هنگام اتصال به چوب توصیه نمی‌شود آن‌ها چوب را به خوبی یک پیچ رزوه درشت نمی‌گیرند همچنین به دلیل رزوه ریز، پیچ شدن آن‌ها زمان بیشتری می‌برد.همان ‌طور که می‌بینید، پیچ دیواری با نخ درشت مشکی، معمولاً بهترین پیچ برای کناف کاری است تنها اخطار در این مورد، زمانی است که به فلز پیچ کنید در این سناریو، یک نسخه با نخ خوب بهترین گزینه شما خواهد بود در نهایت، همیشه از انتخاب طول صحیح اطمینان حاصل کنید.

قیمت پیچ پانل کناف

در جامعه امروزی هیچ محصولی قیمت ثابت و مشخصی ندارد و بازار دارای نوسان است، قیمت پیچ پانل کناف بسته به عواملی مانند برند، نوع، جنس، سایز، مقدار سفارش و… متغیر است.

برای خرید این پیچ باید از شرکت‌های معتبر اقدام نمایید تا بتوانید خیالی آسوده از کیفیت محصول خریداری‌ شده داشته باشد در غیر این صورت مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی خواهید شد.اگر شما قصد خرید پیچ پانل کناف را دارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و قیمت دقیق را استعلام نمایید.

بهترین نوع پیچ برای کناف کاری چیست؟

هنگام تثبیت روی چوب، پیچ‌های خاصی برای ثابت کردن تخته گچ طراحی‌شده است، این پیچ‌ها به عنوان پیچ‌های دیوارهای گچی شناخته می‌شوند و معمولاً به رنگ مشکی هستند و این به دلیل پوشش فسفات است که پیچ‌ها را از زنگ‌زدگی محافظت می‌کند.

به چه اندازه پیچ تخته گچی نیاز دارم؟

اندازه پیچ تخته گچ به کار بستگی دارد، به ویژه اینکه تخته گچ را به چه چیزی تعمیر می‌کنید. اگر تخته گچ را روی یک قاب چوبی نصب می‌کنید، طول پیچ باید به ‌اندازه‌ای باشد که 25 میلی‌متر به الوار نفوذ کند. به عنوان مثال، برای تخته گچ با ضخامت 9.5 میلی‌متر، از پیچ‌های 32 میلی‌متری یا برای تخته‌های 12.5 میلی‌متری، از پیچ‌های 38 میلی‌متری استفاده کنید.با این حال، هنگام استفاده از پیچ‌های تخته گچی برای گل میخ‌های فلزی، می‌توانید پیچ کوتاه‌تری را انتخاب کنید تا زمانی که تقریباً 10 میلی‌متر در گل میخ فلزی نفوذ کند.

مزایای پیچ پانل کناف چیست؟

مقاوم کردن ساختار، سختی مناسب به جهت جنس مرغوب، داشتن استاندارد ملی و طول عمر بالا ازجمله مزایای این پیچ‌ها است.

تولید پیچ پانل کناف به چه صورت است؟

پرس‌کاری سرد روشی برای تولید تمام پانل‌های اتصال است و برای ساخت آن‌ها از فولاد نرم استفاده شده تا بتواند مقاوم در برابر هر عملیات حرارتی باشد.
از مزایای شکل‌دهی سرد می‌توان اشاره کرد به این امر که چون در دماهای پایین صورت می‌گیرد می‌تواند عملکرد و کیفیت محصول را بهبود ببخشد در واقع می‌توان گفت محصول نهایی را سخت و فلز را سفت و قوی‌تر می‌کند.
موادی که می‌توانند به صورت سرد شکل بگیرند عبارتند از: فولادهای کربنی، سرب، برنج، فولاد ضدزنگ، مس، فلزات گرانبها، آلومینیوم، برنز، فولادهای آلیاژی و…

چه زمانی از پیچ پانل کناف استفاده می‌کنیم؟

هنگامی که بخواهیم سطوح مختلف را به هم متصل کنیم از این پیچ‌ها استفاده می‌کنیم و می‌توانیم آن‌ها را به 4 دسته تقسیم کنیم:
اتصال و نصب ورقه‌های فولادی
تولید سیستم‌های برقی و مکانیکی
اتصال پوشش‌های بتنی با فلزی
ساخت و نصب دیوارهای کاذب