میخ و چاشنی کناف

میخ و چاشنی کناف

اگر شما هم مانند اکثر مردم می‌خواهید برای دکوراسیون سقف و دیوار خانه یا محل کار خود از کناف استفاده کنید لازم است بدانید میخ و چاشنی کناف بخش مهمی از فرآیند نصب و اجرای کناف می‌باشد. کناف، تایل‌های گچ پیش ساخته است که با متد خاصی تولید می‌شود و بسیار سبک و قابل بازیافت است. نصب راحت و بی دردسر کناف، یکی از دلایل محبوبیت این متریال است و این راحتی با استفاده از میخ و چاشنی کناف ممکن می‌شود. مجری کناف متناسب با طرح انتخابی شما، صفحه‌های کناف را آماده می‌کند و در نهایت صفحه‌های مختلف را روی سقف یا دیوار بهم متصل می‌کند. اگر سازه کناف بزرگ و سنگین باشد، یا ارتفاع از سقف و دیوار اصلی بیشتر از حد مجاز شود، لازم است برای محکم کردن کناف، از سازه‌های پروفیلی و فولادی استفاده شود و سپس تایل‌های گچی کناف، روی این سازه نصب شود. تمام مراحل نصب سازه پروفیلی به سقف و دیوار اصلی و نصب کناف روی سازه، به کمک میخ و چاشنی کناف به راحتی و با سرعت بالا انجام می‌شود. به همین دلیل ، در ساخت راحت یک سازه کناف عالی و استاندارد نقش مهمی دارند. در این مقاله با میخ و چاشنی کناف و نحوه کار و انواع این 2 متریال مهم آشنا خواهید شد.

میخ و چاشنی کناف چیست؟

هیچ کس دقیقا نمی‌داند که میخ از چه زمانی به وسیله بشر مورد استفاده قرار گرفت. احتمالا از اولین دفعاتی که انسان‌ها نیاز پیدا کردند 2 قطعه مختلف را به هم متصل کنند، میخ هم پدید آمد و تا امروز نیز باقی مانده است. حدودا 3 هزار سال. علت این که این وسیله کوچک و ساده تا این اندازه محبوب است، کارایی بالای آن می‌باشد. در ابتدا ساخت و استفاده از میخ برای انسان‌های اولیه بسیار سخت بود و این اهمیت میخ را دو چندان می‌کرد. اما به مرور و با کشف انواع فلزات، ساخت میخ و استفاده از آن نیز راحت‌تر شد. امروزه انواع میخ برای مصارف مختلف تولید و در بازار به فروش می‌رسد. میخ سر پهن، میخ بدون سر، میخ بست، میخ سر بیضی و میخ مارپیچ، از جمله ده‌ها مدل مختلف میخ موجود در بازار است که هر کدام ویژگی ظاهری و کاربرد منحصر به فردی دارند که در زمان خرید میخ باید به آنها توجه کنید. البته کار کردن با نسل قبلی میخ‌ها همچنان سختی‌های خود را دارد. نگه داشتن میخ روی سازه و کوبیدن چکش به آن، فرآیند خطرناکی ست. چرا که هم ممکن است دست کارگر آسیب ببیند و هم احتمال شکستن سازه به دلیل برخورد ضربه محکم وجود دارد. ضمن این که این فرآیند بسیار سخت و زمان بر است و در برخی مواقع کاملا غیر ممکن به نظر می‌رسد. به همین دلیل کارشناسان مصالح به فکر چاره افتادند و انواع این محصول را تولید کردند که نسل جدید میخ به حساب می‌آید و کار کردن با آن بسیار ساده است. ، به وسیله تفنگی به نام تفنگ میخکوب ، با سرعت بالا، بدون خطر و به راحتی، دو سازه کنافی یا انواع متریال دیگر را به یکدیگر متصل می‌کند. استفاده از میخ و چاشنی کناف، همچنین دقت کار را بالاتر می‌برد و صدای کمتری ایجاد می‌کند که در پروژه‌های شهری اهمیت بالایی دارد.

انواع میخ در میخ و چاشنی کناف

همان طور که اشاره شد، میخ‌های معمولی انواع بسیار گسترده‌ای دارند که هر کدام برای کاربردی خاص و اتصال متریال‌های متفاوت خریداری می‌شوند. اما میخ‌ها، به طور کلی 2 مدل نفوذی و رزوه شده دارند. مدل نفوذی برای اتصالات دائمی استفاده می‌شود و مدل رزوه شده برای اتصالات موقتی ست و از دو بخش مختلف تشکیل شده است. بخشی از میخ داخل سازه رزوه شده و یک بخش سرصاف نیز دارد. میخ‌ها با قطر و قد متفاوت عرضه می‌شوند که هر کدام بسته به نوع سازه شما و متریال صفحه‌هایی که قرار است به هم متصل شوند، کاربرد خاص خود را دارند. اگر برای خرید اطلاعات کافی ندارید، ضمن مطالعه این مقاله، می‌توانید با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

انواع میخ در میخ و چاشنی کناف

چاشنی تفنگ میخکوب

همان طور که ذکر شد نسل جدید میخ، میخ و چاشنی کناف است که به وسیله تفنگ میخکوب به راحتی 2 سازه مختلف از هر جنسی را به هم متصل می‌کند. شاید برای شما هم سوال باشد که چاشنی تفنگ میخکوب دقیقا چیست و چه کاربردی دارد. چاشنی نوعی پودر است که داخل تفنگ میخکوب قرار می‌گیرد و با ایجاد انفجاری کوچک، در فرآیندی مانند شلیک گلوله، میخ را با قدرت بسیار بالا و سرعت زیاد پرتاب می‌کند. البته تفنگ میخکوب کاملا امن است و خطرات تفنگ‌های واقعی را ندارد. اما نحوه کارش مانند اسحله‌های گرم می‌باشد.

نکات مهم انتخاب چاشنی تفنگ میخکوب

چاشنی در میزان سرعت و قدرت پرتاب میخ، نقش مهمی دارد و انتخاب یک چاشنی مناسب  چاشنی تفنگ میخکوب، به طور کلی 2 مدل دارد. مدل برنجی و مدل نیکلی. اما هر کدام از این دو مدل، خود انواع مختلفی دارند که در نوارهای پلاستیکی و در رنگ‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. هر رنگ، نشان دهنده قدرت و سرعت چاشنی است و لازم است شما هنگام انتخاب میخ و چاشنی کناف مناسب کار خود، رنگ چاشنی را متناسب با سرعت لازم خود انتخاب کنید. البته به جز توجه به رنگ، لازم است به مدل و کارایی تفنگ خود نیز توجه داشته باشید. چرا که انتخاب یک چاشنی نامناسب باعث خرابی یا کوتاه شدن عمر تفنگ میخکوب شما می‌شود. بجز دسته بندی‌هایی که گفته شد، چاشنی‌ها را به 2 شکل دیگر نیز در بازار عرضه می‌کنند. یکی به صورت دستی یا تک شات و دیگری به صورت خشابی، که روی یک نوار پلاستیکی چیده شده است. هر دو مدل کاربردهای خاص خود را دارند و انتخاب مدل مناسب، به نیاز و مدل تفنگ شما بستگی دارد. جالب است بدانید هر چاشنی حدود 4 گرم باروت فشرده دارد که در درون تفنگ میخکوب منفجر می‌شود و میخ را به بیرون پرتاب می‌کند.

نکات مهم انتخاب چاشنی تفنگ میخکوب

انواع رنگ‌های چاشنی کناف

رنگ، مهم‌ترین فاکتور انتخاب چاشنی برای میخ و چاشنی کناف می‌باشد. چرا که تعیین کننده سرعت چاشنی است. خاکستری، قهوه‌ای، سبز، زرد، قرمز و بنفش رنگ‌های چاشنی‌های برنجی و نیکلی هستند که به ترتیب از کم سرعت به پر سرعت طبقه بندی شده‌اند. رنگ خاکستری کمترین سرعت و رنگ بنفش، بیشترین سرعت را دارد. رنگ‌های قهوه‌ای، سبز و زرد، در چاشنی‌های برنجی بیشترین محبوبیت و فروش را دارند. اما به طور کلی سرعت چاشنی نیکلی از چاشنی برنجی بیشتر است.

میخ و چاشنی کناف بدون تفنگ میخکوب هیچ کارایی ندارند. به همین دلیل برای استفاده بهتر از میخ و چاشنی کناف لازم است با تفنگ میخکوب و کاربردهایش بیشتر آشنا شوید.

تفنگ میخکوب میخ و چاشنی کناف

تفنگ میخکوب همان طور که از اسمش پیداست، ابزاری‌ست برای اتصال دو سازه یا صفحه مختلف به وسیله میخ. میخ و چاشنی کناف داخل تفنگ میخکوب قرار می‌گیرند و با انفجار چاشنی در پایه کارتریج تفنگ، انرژی لازم برای پرتاب میخ فراهم می‌شود. پرتاب سریع و پرقدرت میخ باعث می‌شود میخ بدون دردسر و ایجاد سر و صدا به داخل سازه وارد شود و 2 صفحه مختلف را به هم متصل کند. صفحات کناف به خصوص در هنگام نصب، حساسیت بالایی دارند و اگر ضربه سنگین بخورند ممکن است دچار آسیب شوند. ضمن این که نصب کناف سقف کاذب روی سقف و به سختی انجام می‌شود و امکان میخ زدن به صورت سنتی وجود ندارد. اما تفنگ میخکوب با استفاده از میخ و چاشنی کناف، کار را راحت کرده و سرعت را در صنعت و ساختمان‌سازی بالاتر برده است. مزیت مهم تفنگ‌های میخکوب، امنیت بالای آنهاست. یک تفنگ میخکوب تنها در صورتی شلیک می‌کند که به یک سطح متصل باشد و میخ مستقیما به داخل سطح مورد نظر پرتاب شود. با این حال به دلیل سرعت بالای پرتاب میخ، حتما مراقب باشید و هنگام استفاده از تفنگ میخکوب میخ و چاشنی کناف، حتما از دستکش صنعتی استفاده کنید.

تفنگ میخکوب میخ و چاشنی کناف

قیمت میخ و چاشنی کناف

مانند قیمت خود کناف و قیمت تفنگ میخکوب، قیمت میخ و چاشنی کناف نیز به عوامل متعددی بستگی دارد و در بازار با نوساناتی همراه است. عوامل متعددی که بر قیمت میخ و چاشنی کناف تاثیر می گذارد عبارت اند از:

برند میخ و چاشنی کناف

هر برند از تکنولوژی‌های خاص و متریال اولیه متفاوتی برای تولید میخ و چاشنی کناف استفاده می‌کند و این امر سبب شده است کیفیت نهایی برندها با هم متفاوت باشد و قاعدتا قیمت نهایی محصولات برندهای مختلف نیز متفاوت است. برند هیلتی، اولین برند تولیدکننده تفنگ میخکوب و میخ و چاشنی کناف است. این برند تولید کشور آلمان می‌باشد. امروزه برند ردهیت تولید کشور چین، محبوب‌ترین برند میخ و چاشنی کناف در بازار است که البته انواع تقلبی زیادی دارد و لازم است هنگام خرید از اصالت برند اطمینان پیدا کنید.

نوع استاندارد میخ و چاشنی کناف

هر شرکت تولیدکننده میخ و چاشنی کناف با استانداردهای مختلفی، محصولات خود را تولید می‌کند و در قیمت‌های مختلف به بازار عرضه می‌کند. انتخاب کیفیت و قیمت مناسب به حساسیت کار شما بستگی دارد.

کشور تولید کننده میخ و چاشنی کناف

اینکه کشور تولیدکننده میخ و چاشنی کناف یا شرکتی که محصول را به شما می‌فروشد در کدام کشور است نیز بر قیمت نهایی کار شما تاثیر دارد. چرا که خرید از کشورهای دورتر، هزینه‌های حمل و نقل بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. توجه داشته باشید که لازم است هنگام برآورد قیمت میخ و چاشنی کناف به تمام موارد کوچک و به ظاهر بی اهمیت نیز توجه بفرمایید.

نوع بسته بندی میخ و چاشنی کناف

از آنجایی که میخ و چاشنی کناف حساسیت بالایی دارد و بسته بندی محصول بسیار با اهمیت است، شرکت‌هایی که بسته بندی بهتری برای محصول خود ارائه می‌کنند، محصول را با قیمت بالاتری نیز عرضه خواهد کرد. همچنین در بسته بندی‌های مختلف، تعداد میخ و چاشنی کناف متفاوت است. مثلا در یک بسته بندی 100 میخ وجود دارد و در دیگری 500 میخ و چاشنی کناف، که این بر قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد.

مدل میخ و چاشنی کناف

همان طور که گفته شد، میخ و چاشنی کناف انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند و متناسب با نوع و کاربردشان، قیمت نهایی متفاوتی نیز خواهند داشت. اگر قصد خرید میخ و چاشنی کناف را دارید، متناسب با نیاز کار خود و ظرفیت تفنگ میخکوبی که دارید، ابتدا محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس قیمت میخ و چاشنی کناف مناسب خود را استعلام نمایید.

خرید میخ و چاشنی کناف

شما می‌توانید میخ و چاشنی کناف را از تمام ابزار فروشی‌های معتبر سراسر کشور خریداری بفرمایید. همچنین می‌توانید از طریق سایت، میخ و چاشنی کناف مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. مزیت استفاده از سایت برای خرید این است که می‌توانید با خیال راحت تمام مدل‌های مختلف میخ و چاشنی کناف را بررسی کنید و سپس اقدام به خرید نمایید. همچنین در هر ساعتی از شبانه روز که مایل باشید می‌توانید خرید خود را انجام دهید و مانعی برای شما وجود ندارد. خرید از اینترنت، در وقت و هزینه‌های رفت و آمد شما نیز صرفه جویی می‌کند. خرید از سایت‌هایی که ضمانت اصالت کالا دارند می‌تواند به شما اطمینان بدهد که محصول خریداری شده اصل است و اگر اصل نباشد سایت محصول شما را مرجوع خواهد کرد.

انجام یک کار استاندارد و عالی، به عوامل کوچک و بزرگ متعددی بستگی دارد که همگی باید در بهترین حالت انجام شوند. شاید اهمیت میخ و چاشنی کناف در ساخت کناف سقف و دیوار چندان به چشم نیاید. اما اگر این محصولات ریز و ساده نباشند، عملا نصب کناف غیر ممکن خواهد بود. چرا که وسیله‌ای برای اتصال قطعات به یکدیگر وجود نخواهد داشت. به همین دلیل انتخاب بهترین میخ و چاشنی کناف، برای داشتن یک محصول نهایی عالی، لازم و ضروری است و باید در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشید. اگر قصد دارید کار کناف کاذب خود را به مجری کناف بسپارید، پیشنهاد می‌کنم پیش از شروع کار، درباره کیفیت و قیمت میخ و چاشنی کناف سازه خود با مجری کناف به نتیجه برسید. امیدوارم این مقاله در انتخاب بهترین میخ و چاشنی کناف به شما کمک کرده باشد.

آیا انتخاب میخ و چاشنی کناف به جنس سازه بستگی دارد؟

بله دقیقا. میخ و چاشنی را مناسب متریال مختلف می‌سازند. میخ مخصوص بتن با میخ و چاشنی مخصوص فولاد و آهن متفاوت است و هر کدام ضخامت و جنس متفاوتی دارند. ابتدا تعیین کنید که زیر ساخت‌های کناف شما قرار است از چه متریالی باشد و کناف باید روی چه سطحی نصب شود، سپس برای خرید میخ و چاشنی کناف مناسب طبق آنچه گفته شد، اقدام کنید. همچنین انتخاب میخ و چاشنی کناف، به ابعاد سازه کنافی شما بستگی دارد.

آیا میخ‌ها هم مثل چاشنی انواع مختلفی دارند؟

میخ‌های مناسب برای میخ و چاشنی کناف در انواع مختلف تولید می‌شوند. این میخ‌ها با متریال مختلف مانند فولاد یا آلومینیوم تهیه می‌شوند و همچنین قطر و ارتفاع متفاوتی دارند و هر کدام را برای کاربرد خاصی آماده می‌کنند. انتخاب سایز و جنس میخ و چاشنی کناف، به نوع کار شما بستگی دارد. البته انواع سنتی میخ بسیار گسترده‌تر از میخ‌های مناسب برای میخ و چاشنی کناف است و برای کاربردهای مختلف انواع مختلفی وجود دارد. اما این میخ‌ها در تفنگ میخکوب کاربردی ندارند.

میخ و چاشنی کناف چه کاربردهایی دارد؟

میخ و چاشنی کناف، به نوعی مهم‌ترین بخش یک سازه کناف کاذب است. چرا که اگر میخ و چاشنی کناف نباشد، نمی‌توانید اجزای مختلف کناف را به یکدیگر متصل کنید و کناف کاذب را روی سقف یا دیوار نصب نمایید. همچنین به دلیل این که سازه کناف کاذب شما به وسیله میخ و چاشنی کناف به سقف و دیوار خانه متصل می‌شود، در حقیقت استحکام و ایستایی سازه کنافی، به انتخاب درست میخ و چاشنی کناف بستگی دارد. میخ و چاشنی کناف برای اتصال بهتر دو سازه به یکدیگر، تولید و نصب سیستم‌های برقی و مکانیکی، اتصال انواع سازه‌ها به بتن یا آهن و یا اتصال به صفحات فولادی، کاربرد دارد.

هنگام انتخاب چاشنی مناسب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

سازه‌های که روی آن کار می کنید از لحاظ ابعاد و متریال سازه در انتخاب میخ و چاشنی کناف اهمیت بالایی دارد. هرچه سازه محکم‌تر و نفوذناپذیرتر باشد، میخی که باید برای اتصال به آن انتخاب کنید نیز باید قوی‌تر و بزرگ‌تر باشد. برای سازه‌های کوچک باید از میخ‌های کوچک و تفنگ‌های میخکوب کوچک استفاده کنید و برای سازه‌های بزرگ لازم است میخ بزرگ و تفنگ میخکوب بزرگ نیز همراه داشته باشید همچنین انتخاب میخ و چاشنی کناف باید با هم متناسب باشد و چاشنی باید قدرت کافی برای پرتاب میخ را داشته باشد. هرچه میخ بزرگ‌تر و قوی‌تر باشد، چاشنی تفنگ میخکوب نیز باید قوی‌تر باشد تا از قدرت کافی برای پرتاب میخ برخوردار باشد. البته نوع تفنگ میخکوب نیز در انتخاب چاشنی مناسب موثر است. تفنگ میخکوب باید ظرفیت کافی برای چاشنی شما را داشته باشد. اگر چاشنی کمتر از ظرفیت تفنگ میخکوب خریداری کنید، عمل احتراق و پرتاب به درستی انجام نمی‌شود و اگر چاشنی بیشتر از ظرفیت تفنگ میخکوب استفاده کنید، به دستگاه تفنگ میخکوب شما آسیب می‌زند.

قوی‌ترین چاشنی برای تفنگ میخکوب کدام است؟

به طور کلی چاشنی‌های نیکلی سرعت بیشتری از چاشنی‌های برنجی دارند و رنگ بنفش چاشنی نیکلی، سریع‌ترین چاشنی به حساب می‌آید. البته چاشنی سیاه نیز وجود دارد که آن هم بسیار سریع می‌باشد. اما پیش از خرید این چاشنی باید بررسی کنید که تفنگ میخکوب شما توان کار با این چاشنی را داشته باشد.