بهترین مارک کناف چیست؟

بهترین مارک کناف چیست؟

در این مقاله قرار است درباره بهترین مارک کناف و انواع برندهای کناف مانند پانل باتیس صحبت کنیم و درباره موارد استفاده از کناف، بیشتر بدانیم.با افزایش جمعیت و گسترش شهرها، نیاز به ساخت سریع و کم هزینه خانه‌های مسکونی افزایش یافته است. همچنین به دلیل افزایش نیاز به فضاهای عمومی، مانند سالن‌های سمینار، کنسرت و دیگر ساختمان‌های اداری و تجاری، نیاز به مصالحی که بتواند سرعت ساخت یک ساختمان را افزایش دهد روز به روز بیشتر می‌شود. به همین دلیل، متخصصان مصالح ساختمانی پیوسته در تلاش هستند تا با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، مصالحی بسازند که سبک‌تر و کم هزینه‌تر باشند و روند ساخت ساختمان‌ها را سریع‌تر کنند. یکی از مصالح ساخته شده در سال‌های اخیر که باعث افزایش سرعت در ساخت ساختمان‌ها شده، کناف نام دارد. پانل‌هایی گچی که جایگزین گچ کاری‌های سنتی شده و مزایای بسیاری دارد. کناف انواع و برندهای مختلفی دارد که هرکدام مناسب یک فضا و شرایط خاص هستند.

کناف چیست؟

به طور خلاصه، به پنل‌های گچی و غیرگچی که به صورت پیش ساخته فروخته می‌شوند و در ساخت آنها از پروفیل‌های فولادی استفاده شده، کناف می‌گویند. البته در ابتدا این سازه فقط به شکل گچ‌های پیش ساخته تولید می‌شدند. گچ‌هایی سبک که تا 75 درصد قابلیت بازیافت دارند. کناف از 2 بخش پانل گچی و بتونه کناف تشکیل شده است. روی سطح کناف که به گچ برگ نیز معروف است، روکشی کاغذی کشیده شده که اغلب ضدآب است. از کناف برای ساخت دیوار پیش ساخته، سقف کاذب و طراحی دیوارها، استفاده می‌شود. برای اولین بار شخصی به نام کناف در آلمان این گچ‌های سبک را اختراع کرد و نام خود را بر آن گذاشت. امروزه گچ‌های پیش ساخته و انواع پنل‌های کناف در تمام دنیا از جمله پانل باتیس در ایران تولید می‌شود. اما همچنان معروف‌ترین تولیدکنندگان کناف، شرکت‌های آلمانی هستند. پانل باتیس و انواع کناف در ایران کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

چرا باید از کناف استفاده کنیم؟

کناف امروزه در بین ساختمان سازان و پیمانکاران محبوبیت بالایی دارد و دلیل آن، مزایای بالایی ست که هم کار کارگران ساختمانی را راحت‌تر می‌کند و هم باعث رضایت مشتریان می‌شود. در ادامه درباره مزایای کناف بیشتر می‌خوانید.

امکان طراحی و اجرای طرح مورد علاقه شما

احتمالا تا به حال سقف خانه‌های قدیمی را مشاهده کرده‌اید. گچ بری‌های زیبا و رنگ‌های متفاوت، باعث زیبایی سقف و خانه می‌شد و سقف اغلب خانه‌ها را با گچ تزئین می‌کردند. امروزه نیز بخشی از زیبایی خانه با طراحی سقف و کناف تامین می‌شود. پانل باتیس به شما این امکان را می‌دهد که ظریف‌ترین و پیچیده‌ترین طرح‌ها را در خانه یا محل کار خود اجرا کنید.

نصب ساده کناف

با پانل باتیس دیگر نگران سختی کار روی سقف نخواهید بود. چرا که کناف به صورت اجزای جدا از هم طراحی و اجرا می‌شود و به راحتی در خانه و محل کار شما نصب خواهد شد. یکی از ویژگی‌های کناف و پانل باتیس، نصب راحت و بی دردسر آن است.

کناف بسیار سبک است

سبکی ویژگی دیگری‌ست که استفاده از کناف را محبوب کرده است. با اینکه وزن کناف نسبت به ضخامت پنل‌ها متفاوت است، اما تمام انواع کناف به نسبت مصالح دیگر، وزن کمتری دارند.

قابلیت ترمیم پذیری بالا

پانل باتیس قابلیت ترمیم‌پذیری بالایی دارد. چنانچه بخشی از کناف سقف یا دیوار خانه شما خراب شود، به راحتی می‌توانید بخش آسیب دیده را ترمیم کنید و مجدد کناف را رنگ بزنید تا آثار ترمیم به کلی از بین برود.

کناف سازه‌ای اقتصادی است

یکی از نکاتی که باید در هنگام ساخت خانه یا تغییر دکوراسیون در نظر داشته باشید، هزینه است. در این مواقع استفاده از مصالحی که هزینه کمتری دارد در اولویت قرار می‌گیرد و کناف قطعا یکی از انتخاب‌های شما خواهد بود. پانل باتیس نسبت به مصالح دیگری که برای طراحی دکوراسیون خانه استفاده می‌شود (نظیر گچ یا چوب) هزینه کمتری دارد و به صرفه‌تر است. به علاوه به دلیل نصب سریع و آسان این پنل‌ها،هزینه‌های پیمانکاری و کارگران نیز کاهش می‌یابد.

کناف سازه‌ای اقتصادی است

بهترین مارک کناف رنگ‌پذیری بالایی دارد

یکی از نکاتی که هنگام طراحی پانل باتیس اهمیت دارد، رنگ‌پذیری بالای کناف است. شما می‌توانید متناسب با ابعاد فضای مورد کار، طرح مورد نظر برای سقف یا دیوار و اجزای دیگری که در فضا موجود است، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید و با رنگ‌های با کیفیت، کناف خود را رنگ کنید.

بهترین مارک کناف در برابر زلزله مقاوم است

انتخاب مصالحی که خانه را در برابر زلزله مقاوم کند، در معماری امروزی اهمیت ویژه‌ای دارد. به خصوص در تهران و شهرهایی که روی گسل قرار دارند و امکان خرابی منزل در اثر زلزله در آنها بالاست. یکی از ویژگی‌های مهم کناف، مقاومت بالایی‌ست که به سقف و دیوارها می‌دهد و خانه شما را در برابر زلزله مقاوم می‌کند. حرکت اجزای مختلف پانل باتیس روی هم باعث می‌شود این سازه‌ها در برابر فشارهای زلزله مقاوم شوند و دیرتر آسیب ببینند.

پوشش کامل تاسیسات

در فضاهای بزرگ و عمومی مثل سالن‌های سمینار و کنسرت و بعضی از خانه‌ها، به دلیل ساده‌تر شدن کار، معمولا تاسیسات ساختمان را روی کار نصب می‌کنند و این زیبایی ساختمان را می‌گیرد. کناف با پوشش کامل تاسیسات ساختمان، ضمن افزایش زیبایی محیط داخل ساختمان، از تاسیسات ساختمانی مراقبت می‌کند.

کناف بهترین عایق است

مهم‌ترین ویژگی کناف، عایق بودن آن است. پانل باتیس در برابر حرارت و رطوبت مقاومت بالایی دارد و برای استفاده در آشپزخانه و سرویس بهداشتی، فضاهای عمومی مانند استخر و محیط‌هایی که به عایق حرارتی نیاز دارد، گزینه مناسبی است. کناف همچنین عایق مناسبی برای صدا می‌باشد. به طوری که در استودیوها و فضاهایی که به محیط آگوستیک نیاز دارد، از کناف برای پوشش سقف و دیوار استفاده می‌شود.

امکان تعویض آسان

اگر مستقیما سقف یا دیوار خانه خود را گچ‌بری کنید، باید تا سال‌ها همان طرح را در خانه داشته باشید و برای تغییر دکوراسیون خانه، باید هزینه زیادی انجام دهید و زمان زیادی صرف کنید. اما کناف به دلیل اینکه روی سقف یا دیوار نصب می‌شود، قابلیت جداسازی زیادی دارد و هر زمان که مایل بودید می‌توانید با سرعت بیشتر و هزینه کمتر، کناف را تعویض کنید.

ویژگی های بهترین مارک کناف

کناف‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام در بخشی از خانه و محل کار کاربرد دارند. اگر کناف را در جای درست استفاده نکنید، ممکن است کاربرد لازم را نداشته باشد یا زود خراب شود. به همین دلیل دقت در انتخاب یک کناف مناسب و بهترین مارک کناف اهمیت بالایی دارد. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید فضای کار و طراحی مورد علاقه شماست. فضای شما بزرگ است یا کوچک؟ سقف کوتاه است یا بلند؟ می‌خواهید برای سرویس بهداشتی سقف بزنید یا آشپزخانه و اتاق خواب؟ در فضاهایی مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه یا فضاهای عمومی مانند استخر که رطوبت بالایی دارند، لازم است حتما از کناف ضدآب استفاده کنید. کناف معمولی در برخورد با رطوبت زود پوسته پوسته و خراب می‌شود. طراحی نیز در انتخاب کناف مناسب اهمیت دارد. اگر فضای شما کوچک یا شلوغ است، استفاده از طرح و رنگ شلوغ و تند، محیط را کوچک‌تر و خسته کننده می‌کند. معمولا طرح‌های شلوغ و رنگ‌های تیره برای فضاهای بزرگ مثل سالن سمینار استفاده می‌شود. توصیه می‌شود پیش از شروع کار حتما با یک طراح متخصص مشورت کنید و بهترین طراح را برای خانه و محل کار خود انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که یک طراحی خوب علاوه بر زیبایی باید متناسب با محیط پیرامونش باشد. گاهی بعضی از طرح‌ها به صورت مجزا زیبا هستند. اما با محیط خانه شما سازگار نمی‌شوند و این اهمیت مشورت با طراح و استفاده از طرح‌های سه بعدی، پیش از شروع کار را دوچندان می‌کند. لازم است بدانید پانل باتیس در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. برخی از ضخامت‌ها برای سقف و برخی دیگر برای دیوار استفاده می‌شود. معمولا از ضخامت‌های بالای پانل باتیس برای ساخت دیوارهای جداکننده و پارتیشن‌ها استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که برای داشتن یک سقف یا دیوار کاذب عالی باید رعایت کنید، انتخاب پیمانکار مناسب است. پیش از انتخاب حتما چند پیمانکار را بررسی کنید و هزینه‌ها و کیفیت کار هر کدام را مقایسه نمایید و سپس اقدام به نوشتن قرارداد با یک پیمانکار کنید. بعد از انتخاب یک پیمانکار مناسب، نوشتن قرارداد دقیق و کامل از الزامات کار است. بی توجهی به جزئیات کار می‌تواند شما را به دردسر بیاندازد. پیمانکار موظف است برند مصالح مورد استفاده برای شما را در قرارداد ذکر کند و قیمت حدودی را نیز درج کند. درباره زمان انجام پروژه، تعداد و دستمزد کارگران نیز در قرارداد توضیحات کامل بنویسید. بهتر است یک نقشه از محیط اجرای طرح را در پیوست قرارداد داشته باشید. در این صورت می‌توانید با اطمینان، کار را به پیمانکار تحویل بدهید و از نتیجه راضی باشید.

ویژگی های بهترین مارک کناف

انواع کناف

انواع کناف را براساس فاکتورهای متفاوتی دسته‌بندی می‌کنند. دسته‌بندی اول بر اساس ثابت و متحرک بودن کناف است که هر کدام از این 2 نوع کاربرد متفاوتی دارند. کناف‌ها را براساس جنس کناف نیز دسته‌بندی می‌کنند که دسته‌بندی گسترده‌تری محسوب می‌شود. پنل AMF، پنل روکش PVC و پنل کشسان، از جمله انواع مختلف کناف در ایران هستند. آخرین دسته‌بندی کناف، دسته‌بندی بر اساس ضخامت است. پانل باتیس در ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شود و هر کدام کاربرد ویژه‌ای دارند. در ادامه درباره هرکدام از دسته‌بندی‌های کناف به طور مختصر صحبت می‌کنیم.

دسته‌بندی بر اساس ثابت و متحرک

مهم‌ترین دسته‌بندی پانل باتیس، دسته‌بندی براساس ثابت یا متحرک بودن پانل‌هاست. سقف کناف ثابت را به دو دسته ساده و دکوراتیو تقسیم می‌کنند و برای طراحی خانه‌های مسکونی استفاده می‌شود. پانل‌های متحرک معمولا برای بیمارستان‌ها و ساختمان‌های اداری استفاده می‌شوند و پانل‌های کناف در این نوع، قابلیت جابجایی دارند.

دسته‌بندی بر اساس جنس کناف

این دسته نسبت به 2 دسته‌بندی دیگر گسترده‌تر است. پنل روکش PVC، پنل AMR، پنل‌های گچی ساده و ضد آب، پنل‌های کشسان که از پارچه PVC ساخته می‌شوند و بیشتر برای سرویس‌های بهداشتی کاربرد دارند. پنل‌های پلی کربنات، پنل‌های طلقی که بیشتر برای سقف کاربرد دارد و پنل‌های شیشه‌ای، از انواع پنل‌های کناف در ایران هستند که متناسب با طرح خود و ویژگی‌های محیط، می‌توانید هرکدام را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین مارک کناف برای فضای خود، حتما به نمونه‌های اجرا شده و تجربه طراح توجه کنید.

دسته‌بندی بر اساس ضخامت

پانل باتیس را براساس ضخامت به 4 دسته تقسیم می‌کنند. ضخامت 5/6 و 5/9 میلی متری معمولا تحمل وزن پایینی دارند و برای پایه کناف مناسب نیستند. اما به دلیل نرمی، برای ساخت طرح‎های سطح کناف مناسب می‎باشند. ضخامت 5/12 و 15 تا 18 کناف‎ها برای ساخت پایه کناف مناسب هستند. ضخامت 5/12 وزن زیادی به ساختمان اضافه نمی‎کند و برای سقف کاذب مناسب است. این ضخامت بیشترین تولید را دارد.

رابیس بهتر است یا کناف؟

رابیس هم مانند کناف، یکی از مصالح ساختمانی مناسب برای طراحی‌های سقف و دیوار است. اما این دو سازه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. مصالح ساخت کناف عموما گچ است. اما رابیس را از فولاد و پلیمر می‌سازند. کناف نسبت به رابیس مقاومت کمتری دارد و نیاز به مراقبتش نسبت به رابیس بیشتر است. البته رابیس با وجود سختی زیاد، ممکن است در حین کار دچار شکستگی شود و از این جهت، کناف کیفیت بیشتری دارد. وزن کناف بسیار سبک‌تر است و نسبت به رابیس، سریع‌تر اجرا می‌شود. برای ترمیم کناف، لایه خراب شده را برمی‌دارند و تعویض می‌کنند. اما برای تعمیر رابیس باید از گچ استفاده شود که به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد. به طور کلی رابیس برای خشک شدن نیاز به زمان بیشتری دارد. به همین دلیل معمولا برای بازسازی خانه توصیه نمی‌شود. هزینه‌های کناف و رابیس، بسته به نوع طراحی متفاوت است. در حالت کلی کناف نسبت به رابیس هزینه کمتری دارد، اما اگر طرح پیچیده باشد، ممکن است هزینه کناف بیشتر شود.

گچ‌کاری بهتر است یا کناف؟

در مقایسه بین گچ و کناف، بدون شک کناف پیروز خواهد شد. همانطور که در ابتدا اشاره شد، گچ مصالح قدیمی‌تری نسبت به کناف است و کناف برای رفع مشکلات گچ به وجود آمده. پس طبیعی‌ست اگر نسبت به گچ مزایای بیشتری داشته باشد. یکی از ویژگی‌های مهم کناف، مقاومت در برابر فشار و ضدزلزله کردن خانه است. درحالی که گچ و رابیس مقاومت بسیار کمی در برابر فشار دارند و هنگام وقوع زلزله به سرعت سقوط می‌کنند که این مسئله می‌تواند خطرات جانی داشته باشد. طراحی کناف به صورت صفحه‌های جدا از هم به صورت مستقل انجام می‌شود و هنگام نصب، فقط صفحات به روی هم نصب می‌شوند. این در حالی‌ست که تمام مراحل گچ کاری روی دیوار یا سقف انجام می‌شود. این موضوع مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. از جمله اینکه خطا در این روش بالا می‌رود و امکان بهم ریختن طرح وجود دارد. کارگران بیشتری برای گچ کاری لازم است و به دلیل سختی بیشتر کار، کارگر هزینه بیشتری دریافت می‌کند و زمان اجرای کار نیز طولانی‌تر می‌شود. به علاوه گچ‌کاری نیاز به جوشکاری و بعضا رابیس‌بندی دارد و ممکن است حین کار بخشی از جوشکاری بشکند و کار را خراب کند. گچ نسبت به کناف سنگین‌تر است و فشار بیشتری را به ساختمان وارد می‌کند. همچنین برای یک گچ کاری مناسب، لازم است مصالح دیگری مانند میله‌گرد نیز تهیه کنید و پیش از گچ کاری، جوشکاری و رابیس‌کاری نمایید که این کار هزینه‌های نهایی شما را خیلی بالا می‌برد. اما پانل باتیس هزینه کمتری دارد و نیاز به مصالح مجزا ندارد و نصب راحتش باعث می‌شود هزینه کارگران بالا نرود. با توجه به تمام این موارد نتیجه می‌گیریم که کناف نسبت به گچ بهتر است.

برای نصب کناف نیاز به جوشکاری است؟

کناف معمولا به دیوارهای اصلی خانه پیچ می‌شود، اما در سقف کاذب کنافی که ارتفاعی بیشتر از 1 و نیم متر داشته باشد، ابتدا زیر سازی را جوشکاری می‌کنند تا محکم‌تر شود و سپس پانل‌ها را نصب می‌کنند.

اجرای کناف چقدر زمان می‌برد؟

زمان اجرای هر کناف بسته به سطح اجرا و طراحی کناف متفاوت است. پیشنهاد می‌کنم پیش از سفارش کناف، حتما با چند پیمانکار مختلف درباره زمان اجرای طرح خود مشورت کنید تا بتوانید در کمترین زمان ممکن طرح را اجرا کنید.

آیا می‌توانم کناف را به تنهایی نصب کنم؟

نصب کناف حساسیت‌های زیادی دارد و اگر درست نصب نشود می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. به همین دلیل لازم است حتما از طراحی تا اجرا، توسط نیروهای متخصص انجام شود تا ایرادی در کار پیش نیاید.

هزینه نصب کناف چقدر است؟

هزینه طراحی و اجرای کناف نیز به مساحت اجرایی و نوع طرح و البته متریال مصرفی بستگی دارد. در این موارد نیز لازم است با چند پیمانکار مشورت کنید و با بررسی تمام عوامل، بهترین مارک کناف را انتخاب کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که کم کردن هزینه‌ها گاهی می‌تواند به قیمت کم شدن کیفیت کار تمام شود. به همین دلیل بهتر است پیش از قیمت، کیفیت کار را مد نظر قرار دهید.

چه رنگی برای کناف مناسب‌تر است؟

یکی از ویژگی‌های مثبت کناف، رنگ‌پذیری آن است. شما می‌توانید پانل باتیس را با توجه به سلیقه خود رنگ کنید. اما در نظر داشته باشید که رنگ‌های تیره برای محیط‌های کوچک و اتاق خواب‌ها مناسب نیست. می‌توانید کناف خود را با رنگ‌های خنثی رنگ کنید که با رنگ‌های متفاوتی‌ست شود و دست شما را در طراحی بخش‌های دیگر خانه و محل کارتان باز بگذارد. استفاده از رنگ های ملایم و آرام مانند صورتی، آبی و سبز برای اتاق خواب، به خصوص اتاق خواب کودکان مناسب‌تر است. رنگ آبی برای سرویس بهداشتی نیز مناسب است. اما برای آشپزخانه که چربی بیشتری دارد، بهتر است از رنگ‌های کمی تیره‌تر استفاده کنید تا کناف زود کثیف نشود.

کناف تا مدت‌ها در خانه شما می‌ماند و بخشی از طراحی دکوراسیون خانه شما می‌شود. پس انتخاب دقیق پانل باتیس برای داشتن یک سقف یا دیوار زیبا اهمیت زیادی دارد. امیدوارم این مقاله در انتخاب بهترین مارک کناف به شما کمک کند.